پژوهش حوزه

وب سایت جامع حوزه های علمیه

پژوهش حوزه

وب سایت جامع حوزه های علمیه

پژوهش حوزه

بسم الله الرحمن الرحمیم

بعد از یکسال وقفه در ارائه خدمات سایت pajooheshhowzeh.ir امروز با روشی دیگر و سبکی جدید و با ارائه مطالبی متفاوت در خدمت همه دوستان و کاربران خواهیم بود.
لطفا دوستان ما را از نظرات سازنده خود در ارائه مطالب بهتر دریغ نفرمایند.
با تشکر
مدیر مسئول پژوهش حوزه
مهدی جمشیدی

تبلیغات
آخرین نظرات

متن‌ خواندنی‌ سنگ‌ قبر یک‌ محقق‌ آلمانی

سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۱۴ ب.ظ

"آن ماری اشمیل"، محقق و اسلام شناس آلمانی است که قبل از مرگش گفته بود روی سنگ قبرش حدیثی از امیرالمومنین، امام علی(ع) را حک کنند. امام علی (ع) در این حدیث فرموده اند: "الناس نیام، فاذا ماتوا انتبهوا"؛ مردم در خواب‌اند، وقتی می میرند بیدار می شوند...


متن این حدیث به زبان انگلیسی:

"People are asleep; only when they die will they be awakened"





 امیر مؤمنان علیه السلام فرمود : النّاس نیام ، اذا ماتوا انتبهوا

مردم خوابند چون بمیرند بیدار شوند . شارح گوید : ظاهرا لام در ( الناس ) براى استغراق است چون براى هر یک از افراد آدمى‏تادر دنیاست حالت غفلتى وجود دارد بنابر این دو به نظر نمى‏آید که در آن حالت براى صاحبان کشف و شهود غفلتى مناسب با حال خود عارض گردد چنان که پیامبر با گفتار خود به آن اشاره فرموده است : همانا پرده و حجابى بر روى قلبم قرار مى‏گیرد ، تا آخر حدیث .

اصل ناس اناس است چون « اهل زبان » انس و انسان ، گویند همزه آن براى تخفیف و سبکى حذف شده و لام حرف تعریف بجاى آن قرار گرفته است و لذا ممکن نیست که آن دو ( همزه و لام تعریف ) با هم جمع شوند و این که شاعر گفته است : انّ المنایا یطّلعن على الاناس الآمیننا ، مرگها ( مقدّرات الهى ) بر مردمى که در امانند فرود مى‏آید و اناس را با الف و لام تعریف به کار برده از موارد کمیاب است و از انس گرفته شده چون آنان به همانندهاى خود انس مى‏گیرند یا انس به معناى ابصر ، ( دید ) است چون انسانها آشکار و در معرض دید مى‏باشند .

و گویند که از نسیان گرفته شده یا از ناس ینوس ، هر گاه حرکت کند مأخوذ است ،

بنابر این قول ، همزه‏اى ندارد و حذفى هم در کار نیست ، و بنابر قول به این که از نسیان گرفته شده باشد اصل آن : نسى است ، و جاى ( ى ) با ( س ) عوض شده و به صورت نیس در آمده ، سپس ( ى ) به الف قلب شده و به صورت ناس در آمده و مورد اختلاف است که ناس ، جمع یا اسم جمع است ، صاحب تفسیر کشّاف و به پیروى او ، قاضى معتقدند که اسم جمع است چون وزن فعال در بناهاى جمع ثبت نشده است ، و جوهرى گوید ناس جمع است ، و نیام جمع نائم است ، مانند قیام که جمع قائم است ، و اصل آن نوام بوده و او به مناسبت کسره ما قبل خود قلب به ( ى ) شده و به صورت نیام در آمده است .

امّا این قاعده که جمع ، همه اشیا ( کلمات ) را به ریشه‏هاى خود بر مى‏گرداند ، بر این مطلب دلالت مى‏کند که ردّ کردن به ریشه واجب است ، نه آن که صیغه را بعد از ردّ کردن به همان حرف اصلى باقى بگذاریم مگر نمى‏بینم که در جمع دم ، دماء گوییم پس از آن که حرف آخر آن یعنى ( ى ) را به واو بر مى‏گردانیم و واو را قلب به همزه مى‏کنیم ،

[ 324 ]

و ممکن است گفته شود که حرف ( ى ) که در اوّل واو بوده ( بعد قلب به ( ى ) شده ) در حکم واو است مانند همزه ( حمراء ) چون الف حمرا در حکم الف تأنیث است زیرا ، واو بوده و قلب به الف شده به همین خاطر است که در متصل شدن ( یاى ) نسبت به آن ،

( حمرایى ) نمى‏شود ، تا حرف تأنیث در وسط واقع نشود بلکه منسوب آن ( حمراوى ) مى‏شود .

اگر کسى بگوید : واوى که در اصل همزه بوده و آن همزه هم مقلوب از الف تأنیث است در حکم حرف تأنیث مى‏باشد پس چگونه در وسط واقع مى‏شود ؟

در جواب گوییم : حکم مؤنث بودن در چنین حرفى ضعیف است چون با واسطه حرف تأنیث است بنابر این حکم تأنیث را نمى‏گیرد ، و اذا براى آینده است [ 8 ] چنان که اذ براى گذشته مى‏باشد ، و چون وقوع مرگ حتمى است با صیغه گذشته آورده شده است ، و در میان دانشمندان اختلاف است که آیا مرگ ضدّ حیات و زندگى است یا به معناى [ 9 ] نبودن حیات مى‏باشد ، و نیز گفته‏اند . انبتاه ، بیدارى و زایل شدن غفلت است و حضرت با ذکر کردن ،

خواب ، مرگ ، بیدارى ، مراعات صنعت نظیر و صنعت تضادّ فرموده است چنان که پوشیده نمى‏باشد .

معناى سخن على ( ع ) این است که همه مردم تا زمانى که در زندگى فانى و نیروهاى پایان پذیر دنیا هستند نسبت به کارهاى آخرت در خواب غفلت مى‏باشند ، و هر گاه بمیرند و به زندگى باقى و همیشگى برسند بیدار مى‏شوند و غفلت از آنها بر طرف مى‏گردد و از کارهاى زشت و اخلاق پستى که در دنیا داشتند و مى‏دانستند نفعى ندارد سخت پشیمان مى‏شوند . بنابر این براى هر مؤمنى شایسته آن است که از خواب غفلت بیدار شود و با بریدن از دلبستگیهاى دنیا و ترک علائق نفسانى نفس خویش را بمیراند تا به مقام : موتوا قبل ان تموتوا ، بمیرید پیش از آن که شما را بمیرانند ، برسد و از پشیمانى پس از مرگ برهد و در جوار رحمت خداى رحمان به زندگى پاک و همیشگى برسد ، بار خدایا ما را از خواب غفلت که غافلان بدان گرفتارند بیدار فرما ، و ما را از کسانى قرار بده که ( در روز رستاخیز ) ترسناک و اندوهگین نمى‏باشند .

[ 8 ] در حاشیه کتاب است : « و اصل ( اذا ) به معناى یقین کردن به واقع شدن فعل به اعتقاد متکلم است و به همان جهت لفظ ماضى به وسیله ( اذا ) قلب به مستقبل شده ، چون ماضى به خاطر وضعش به یقین نزدیکتر است ، »

[ 9 ] در حاشیه گفته است : « و مرگ ضد زندگى است در این صورت عرضى موجود و مخلوق مى‏باشد چون خداوند فرموده :

مرگ و زندگى را بیافرید ، و این سخن مردود است به این که خلق به معناى مقدّر کردن است و اعدام هم تقدیر شده و اگر این سخن را بپذیریم معنایش آن است که خداوند مصّحح حیات و موت را بیافریده است و بر فرض قبول این حرف ،

عدمهاى ملکات مانند ( عدم البصر ) نابینایى و غیره آفریده خداست چون بوى وجود در آن موجود است ، سعد الدین تفتازانى » .

۹۳/۰۴/۱۰
مهدی جمشیدی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.