پژوهش حوزه

وب سایت جامع حوزه های علمیه

پژوهش حوزه

وب سایت جامع حوزه های علمیه

پژوهش حوزه

بسم الله الرحمن الرحمیم

بعد از یکسال وقفه در ارائه خدمات سایت pajooheshhowzeh.ir امروز با روشی دیگر و سبکی جدید و با ارائه مطالبی متفاوت در خدمت همه دوستان و کاربران خواهیم بود.
لطفا دوستان ما را از نظرات سازنده خود در ارائه مطالب بهتر دریغ نفرمایند.
با تشکر
مدیر مسئول پژوهش حوزه
مهدی جمشیدی

تبلیغات
آخرین نظرات

۷۶ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است


« پرهیز از آرزوهاى دراز »
امام على علیه السلام:
بدترینِ مردم، کسى است که بلندآرزو و بدکردار باشد.
 
۲۰ تیر ۹۳ ، ۰۵:۲۳
مهدی جمشیدی

موسسه صلح آمریکا در ساعات پایانی روز سه‌شنبه با برگزاری نشستی به بررسی چالش‌های موضوع تحریم در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. ارزیابی آثار اقتصادی تحریم‌ها علیه ایران، مکانیزم‌های برداشته شدن تحریمها و پیش‌بینی نتایج برداشته شدن تحریم‌های ایران و نیز اولویت‌های ایران در مساله برداشته شدن تحریم‌ها، از جمله موضوعاتی است که کارشناسان امریکایی به ابراز نظر در باره آن پرداخته‌اند.

به گزارش «تابناک»، الیزابت روزنبرگ مشاور سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا، کنت کاتزمن از سرویس تحقیقات کنگره آمریکا و تحلیل‌گر سابق و سوزان مالونی از اندیشکده بروکینگز و فعال در سیاستگذاری‌های وزارت خارجه آمریکا افراد حاضر در این نشست بودند

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 16 فرمان ریاست‌جمهوری، 10 قانون مصوب کنگره و چهار قطعنامه شورای امنیت چارچوب اصلی تحریم‌ها علیه ایران را شکل داده‌اند.

تحلیل‌گران آمریکایی حاضر در این نشست مدعی شده‌اند که سه تاثیر اصلی تحریم‌ها بر ایران در دوره اخیر به قرار زیر است:

درآمدهای نفتی ایران، 60 درصد کاهش یافته است و از صد میلیارد دلار در سال 2011 به 35 میلیارد دلار در سال 2013 کاهش یافته است.

ریال واحد پول ایران از سال 2011 تاکنون 60 درصد ارزش خود را از دست داده است.

تحریم‌های آمریکا و اروپا از سال 2011 تاکنون صد میلیارد دلار از صادرات ایران را کمتر کرده است.

به عقیده کاتزمن، ایران در مذاکرات هسته‌ای خواهان برداشته شدن سریع تحریم‌های است که بعد از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت در ژوئن 2010 به نحو روزافزونی بر ایران تحمیل شد. این تحریم‌ها شامل تحریم علیه شرکت‌های امریکایی و خارجی طرف معامله با ایران می‌شود.

طبق توافق ژنو همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران باید برچیده شود و به عقیده کاترمن مشکل بودن تعیین چنین تحریم‌هایی یکی از مسائل مهم در مذاکرات هسته‌ای است. ایران احتمالا معتقد است که هر تحریمی که با هدف امتیاز دادن ایران در مساله هسته‌ای وضع شده است تحریمی مرتبط با مساله هسته‌ای است و باید برداشته شود حتی اگر به بهانه حمایت از تروریسم و یا مساله نقض حقوق بشر وضع شده باشد.

از نظر وی محتمل‌ترین سناریو در ابتدای یک توافق احتمالی این است که رئیس جمهور اجرای بعضی تحریم‌ها علیه ایران را به حالت تعلیق در آورد ولی به عقیده وی این خطر وجود دارد که تا زمان رسیدن به آخرین روز سال 2016 یعنی زمان انقضای قانون تحریم ایران (Iran Sanctions Act یعنی یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین قوانین تحریمی مصوب کنگره علیه ایران) مطابق انتظار ایران به جای تعلیق تحریم‌های ایران، تحریم‌ها باید کاملا برداشته شوند.

به عقیده وی کنگره آمریکا احتمالا در شرایطی بیشتر با تسهیل تحریم‌های ایران همراهی خواهد کرد که موضوع تسلیحات هسته‌ای ایران کاملا برطرف شده باشد، در غیر این صورت، بدبینی‌های کنگره آینده توافق را با پیچیدگی‌های همراه خواهد کرد.

الیزابت روزنبرگ به مقامات آمریکایی هشدار داده است که تعهد زیاد به تسهیل تحریم‌ها و ناتوانی آنها در عمل به تعهدات خود در آینده می‌تواند به بی‌اعتباری آنها منچر شود ولی به عقیده وی حتی در صورت تسهیل قابل توجه تحریم‌ها، ایران به دلایل زیر نمی‌تواند انتظار جهش تند در سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشد:

عدم اطمینان به دوام توافق هسته‌ای

ادامه تحریم‌ها به بهانه‌هایی مانند تروریسم و حقوق بشر

سنگین بودن هزینه‌های نقض تحریم

مسائل داخلی و از جمله فساد و بدی فضای کسب و کار در ایران

توانایی کنگره آمریکا در به هم زدن توافق هسته‌ای و وضع تحریم‌های جدید

سوزان مالونی کارشناس ارشد موسسه بروکینگز نیز در توصیف خود از هدف ایران در موضوع تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای ابراز داشته است که ایران به دنبال این است که بتواند با برقراری رابطه‌ای نرمال در فضای اقتصاد بین‌المللی به بهبود اوضاع اقتصادی خود بپردازد. تحریم‌های فعلی علیه ایران، تجارت خارجی ایران را به کشورهایی خاص و با به مبادلات پایاپای محدود کرده است. توانایی برقراری ارتباطات مالی بین‌المللی از طریق سیستم الکترونیکی سویفت و امکان دسترسی به منابع خود دیگر اولویت‌های ایران دانسته می‌شود.

۲۰ تیر ۹۳ ، ۰۵:۰۴
مهدی جمشیدی

ادوارد اسنودن، افشاگر معروف اسناد اطلاعاتی آمریکا فاش کرد که ابوبکر البغدادی نتیجه همکاری اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سومریه نیوز عراق، ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر اسناد طبقه‌بندی شده این آژانس فاش کرد ابوبکر البغدادی، رهبر داعش ساخته و پرداخته همکاری‌های امنیتی میان سازمان اطلاعات انگلیس، آمریکا و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) است.

وی گفت: همکاری میان این سه سازمان شرایط را برای ظهور پدیده‌ای به نام دولت اسلامی عراق و شام (داعش) فراهم کرد.

بنا به گفته اسنودن همکاری میان آژانس‌های امنیتی و جاسوسی این سه باعث شده تا شبکه‌ای تروریستی به نام داعش شکل بگیرد که توانایی جذب افراد تندرو و افراطی از سراسر جهان را داشته باشد.

به استناد مطالب فاش شده توسط اسنودن این طرح براساس نقشه‌ای از پیش طراحی شده با نام «لانه زنبور» اجرا شده است که از نقشه‌های پیشین سازمان اطلاعات انگلیس برای حمایت از اسرائیل بوده است.

این نقشه توسط آژانس امنیت ملی آمریکا و دو هم‌پیمان آن اجرا شده و براساس آن مقرر شده تا دینی جدید با نشانه‌ها و نمادهای اسلامی شکل بگیرد که در بردارنده احکام افراطی باشد. از خصوصیات دین جدید این است که هرگونه تفکر غیر همسو یا مخالفی را برنتابد و از بین ببرد.

۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۵:۵۹
مهدی جمشیدی


« ناشکیبى »
امام على علیه السلام:
از ناشکیبى بپرهیز که آن، امید را قطع مى کند و عمل را به ضعف مىکشانَد و اندوه به بار مىآورد.
دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۲۲۳ / میزان الحکمه: ج 2 ص188.
 
۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۴:۰۰
مهدی جمشیدی


« نقش بر سنگ »
امام علی علیه السلام :
علم را در کَمْسالى بیاموزید، تا در بزرگسالى بدان سرورى کنید.
شرح نهج البلاغة: ج ۲۰ ص ۲۶۷ ح ۹۸/ علم و حکمت در قرآن و حدیث: ج1، ص364
  
۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۳:۵۹
مهدی جمشیدی


« شرم داشتن از خدا »
امام کاظم علیه السلام:
از خدا در نهان هاى خویش شرم دارید ، همچنان که در عیان از مردم ، شرم مى کنید.
 
۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۳:۵۸
مهدی جمشیدی


« نخستین زن مسلمان »
امام حسین علیه السلام:
مادر بزرگم خدیجه دختر خُوَیلِد، نخستین زن مسلمان این امت است.
امالی صدوق ص ۲۲۲ ح ۲۳۹ / دانشنامه امام حسین علیه السلام بر پایه قرآن و حدیث ج 13 ص 336
  
۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۳:۵۷
مهدی جمشیدی

آیت الله محمدی گیلانی رئیس سابق دیوان عالی کشور و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمدی گیلانی که چندی پیش به علت بیماری ریوی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود، پس از یک دوره بیماری ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.

وی از مبارزان انقلاب اسلامی و از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ریاست دادگاه انقلاب، دیوان عالی کشور، نماینده مردم تهران در سه دوره مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیری و عضویت در فقهای شورای نگهبان را بر عهده داشته است.

در سال 1388 به پاس سال‌ها تلاش و مجاهدت ایشان در عرصه‌های مختلف قضا، نشان درجه یک عدالت نیز به وی اهدا شد.


پیکر آیت‌الله محمدی‌گیلانی صبح فردا از مقابل مدرسه عالی شهید مطهری به سمت سرچشمه تشییع می شود.

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله محمدی‌گیلانی صبح فردا 19 تیر ساعت 9:30 دقیقه از مقابل مدرسه عالی شهید مطهری به سمت سرچشمه تشییع می‌شود، پس از برگزاری مراسم تشییع، پیکر این عضو مجلس خبرگان رهبری برای تدفین به قم منتقل خواهد شد.
 
گفتنی است؛ مجلس بزرگداشت آن مرحوم روز شنبه مورخ 21/ 4/ 93 از ساعت 10:30 الی 12:30 در مسجد ارک تهران برگزار خواهد شد


۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۳:۱۶
مهدی جمشیدی

علی بهجت فرزند آیت الله بهجت گفت: از شدت ناراحتی برای اتفاقات دنیای اسلام توان پدر برای درس دادن تحلیل می‌رفت و می‌گفتند سفیانی از حتمیات است اینها به اسم می‌کشند. شما چه می‌دانید؟! با این درندگان چه کنیم؟ نمی‌دانیم، مرددیم دعا کنیم آیا بمانیم تا ظهور؟!

به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت فرزند آیت ‌الله بهجت شب گذشته در برنامه ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: در طول تاریخ شیعه علمای زیادی بوده‌اند که زحمت زیادی کشیده اند اما از این میان تعدادی در کنار سیر عملی‌شان، سیر انفسی داشته‌اند و مسلما تنها این افراد توانسته‌اند که به سیر الی الله و یقین برسند و آیت‌الله بهجت نیز از این دست علما بودند.

۱۷ تیر ۹۳ ، ۱۹:۱۰
مهدی جمشیدی

چکیده

عصمت خصیصه­ای است که انسان را از انجام گناه و ارتکاب خطا و اشتباه باز می­دارد. متکلمان اسلامی بر برخورداری پیامبران از عصمت اتفاق نظر دارند هر چند در تعیین حدود و ثغور آن اختلافاتی وجود دارد.

افراد مردم از نظر ایمان و توجه به آثار گناهان متفاوت هستند به هر اندازه که ایمانشان قوی­تر و توجهشان به اثار گناهان، شدیدتر باشد اجتنابشان از گناه بیشتر و ارتکاب آن کمتر می­شود. اگر درجه ایمان به حد شهود و اعیان برسد در اینجا احتمال اختیار گناه به صفر می­رسد یعنی هرگز به طرف گناه نمی­رود، چنین حالتی را عصمت از گناه می­نامیم. پس عصمت از گناه ناشی از کمال ایمان و شدت تقواست.

 

۱۵ تیر ۹۳ ، ۱۷:۳۱
مهدی جمشیدی