پژوهش حوزه

وب سایت جامع حوزه های علمیه

پژوهش حوزه

وب سایت جامع حوزه های علمیه

پژوهش حوزه

بسم الله الرحمن الرحمیم

بعد از یکسال وقفه در ارائه خدمات سایت pajooheshhowzeh.ir امروز با روشی دیگر و سبکی جدید و با ارائه مطالبی متفاوت در خدمت همه دوستان و کاربران خواهیم بود.
لطفا دوستان ما را از نظرات سازنده خود در ارائه مطالب بهتر دریغ نفرمایند.
با تشکر
مدیر مسئول پژوهش حوزه
مهدی جمشیدی

تبلیغات
آخرین نظرات

۲۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

چکیده
وهابیان با دیدگاه خاصی که درمسئله خدا شناسی و میزان شرک و توحید دارند ،بسیاری از اعمال و عقاید مسلمین ؛ از قبیل شفاعت ، تبرک ، زیارت قبور اولیای الهی و.... را شرک و عاملان به آن را مشرک می خوانند ، آنها که دارای ویزگی روحیة خشک وتعصب در اندیشه هستند به تلویح یا تصریح ، خود و پیروانشان را موحد و مسلمان می شمرند و سائر مسلمین که با آنها هم عقیده نیستند را مشرک و کافر قلمداد می کنند و به تبع آن ، خون و اموال شان را حلال و ذبیحه آن را حرام می شمرند گر چه امروزه برخی از آنان با دیدة معتدل تری نسبت به دیگران می نگرند . اصول فکری و اعتقادی وها بیت را در پنج محور زیر می توان خلاصه کرد:
1.اعتقاد به جسمانیت و رؤیت حسی خداوند و اثبات جهت برای ذات حق تعالی؛
2.توسعه دادن به دایره کفر و شرک؛
3. عادی جلوه دادن مقامات پیامبران و اولیا و پایین آوردن جایگاه و مقام آن بزرگواران؛
4. انکار فضایل مسلّم اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)
5. تکفیر مسلمانانی که آراء و اندیشه های آنان را نپذیرند.
کلید واژگان: وهابیون، شرک ، کفر،اختلاف ،توحید، مسلمین

۲۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۲۴
پژوهش حوزه

از علامه جعفری می پرسند چی شد که به این کمالات رسیدی ؟!

ایشان در جواب خاطره ای از دوران طلبگی تعریف میکنن و اظهار میکنند که هر چه دارند از کراماتی است که بدنبال این امتحان الهی نصیبشان شده :

«ما در نجف در مدرسه صدر اقامت داشتیم . خیلی مقید بودیم که ، در جشن ها و ایام سرور ، مجالس جشن بگیریم ، و ایام سوگواری را هم ، سوگواری می گرفتیم ، یک شبی مصادف شده بود با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) اول شب نماز مغرب و عشا می خواندیم و یک شربتی می خوردیم آنگاه مجلس جشن و سرور ترتیب می دادیم . یک آقایی بود به نام آقا شیخ حیدر علی اصفهانی ، که نجف آبادی بود ، معدن ذوق بود . او که ، می آمد من به الکفایه ، قطعا به وجود می آمد جلسه دست او قرار می گرفت .

۲۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۱:۱۸
پژوهش حوزه
به گزارش پژوهش حوزه به نقل از خبرگزاری حوزه نیوز، قرار ملاقاتمان در مدرسه علوی آیت الله گلپایگانی واقع در خیابان امام خمینی(ه) قم بود. در چوبی اتاق مدیر را زدم و وارد شدم. جوانی ساده پوش و لاغراندام که در صندلی انتهایی اتاق نشسته بود؛ توجهم را بیشتر جلب می‎کرد. نامش «ابوحسن حلّی» بود.

صدای نسبتا زیری داشت و ته لهجی عربی‎ به بیان شیرین خاطراتش کمک شایانی می‎کرد. تا سوالی نمی‎پرسیدم، لب به سخن نمی‎گشود. برخلاف ظاهر آرامش حرف‎های جنجالی بسیاری برای گفتن داشت.

در تمام دوساعت زمان مصاحبه، با افتاده‎حالی سخن می‎گفت. تواضع بیش از حد و به کاربردن کلمات فوق العاده محترمانه، اجازه هرگونه گزافه گویی و شیطنت‎‌های خبرنگارانه را از من می‏گرفت.

سُنی به دنیا آمد، تحت تاثیر افکار وهابیت قرار گرفت، سپس شیعه شد...

اصلا باورم نمی‎شد ابوحسنی که مقابلم نشسته، روزهای نه چندان دور بخاطر کینه‎ای که از شیعه داشت، می‎خواست خود را در میان پیروان اهل‎بیت(ع) منفجر کند. تا به حال معنای عاقبت به خیری را به این وضوح درک نکرده بودم.

آمده بود که بِبَرد ولی بُردنش(!). عازم مشهد شده بود که برای نابودی تشیع، توشه‎ای با خود به عربستان سعودی ببرد ولی غافل از اینکه صدای نقاره‎خوان های حرم سلطان علی بن موسی‏الرضا(ع) دلش را خواهد بُرد.
۲۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۴۷
پژوهش حوزه

«عبد العزیز» داشته خرما خیرات میکرده،«خالد» میاد یه مشت برمیداره.«عبد العزیز» میگه:1نفر مرده،اتوبوس که چپ نکرده.
«عبد العزیز» به «خالد» میگه میدونی فرق تو با بز چیه ؟ «خالد» میزنه زیر گریه قهر میکنه . «عبد العزیز» بهش میگه غلط کردم هیچ فرقی ندارین !!!!!!

-

1) عبد العزیز بن عبد الله الراجحی از علمای تکفیری عربستانی است که بیانیه تکفیر شیعیان را صادرکرده است.

2) خالد بن عبد الرحمن العجیمی از علمای وهابی عربستانی است که بیانیه تکفیر شیعیان را صادرکرده است.

درخواست: "غضنفر" که به معنای شیر شجاع می باشد، جهت توصیف وجود مبارک امام علی (ع) در طول سالیان دراز بکار رفته است از جوک‌ها حذفش کنیم.

۲۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۳۷
مهدی جمشیدی

۲۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۵۷
پژوهش حوزه


« آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانى نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است.»


امام خمینی (رحمة الله علیه)

۲۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۵۴
پژوهش حوزه

در این مقاله به بررسی سه دسته روایاتی که افراد رجعت کننده را معرّفی می کنند، می پردازیم. این روایات، در سه دسته بررسی می شوند.

دسته اول. روایاتی که دلالت بر رجعت، به نحو عام می کنند

این دسته از روایات بدون این که مشخصاً افراد خاصی را ذکر کنند، رجعت کنندگان را تحت عنوان کلّی مؤمنان خالص و کافران خالص ذکر کرده است:
1.از امام صادق (علیه السّلام) روایت شده است:
... أنّ الرّجعة لیست بعامة، و هی خاصّهٌ لا یرجع الّا من محض الایمان محضاً، او محض الشرک محضاً(1)؛
رجعت، عمومی نیست و فقط مؤمنان خالص و محض و نیز مشرکان محض به دنیا باز می گردند.
2.کلینی روایتی از امام صادق (علیه السّلام) نقل کرده است که ایشان پس از بیان مراحلی که شیعه از هنگام مرگ پشت سر می گذارد، درباره شیعیان راستین چنین فرموده است:
... حَتَّی یَقُومَ قَائِمُنَا أهلَ البَیتِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا بَعَثَهُمُ اللّهُ فَأقبَلُوا مَعَهُ یُلَبُّونَ زُمَراً زُمَراً فَعِندَ ذَلِکَ یَرتَابُ المُبطِلُونَ وَ یَضمَحِلُّ المُحِلُّونَ وَ قَلِیلٌ مَا یَکُونُونَ...(2)؛
[همچنین شیعیان و دوستداران اهل بیت، حیات برزخی خود را سپری می کنند] تا این که قائم ما اهل بیت، پرچم قیام به دوش می گیرد که در آن هنگام، خداوند ایشان را مبعوث خواهد فرمود و آن ها، گروه گروه لبیک گویان به حضرتش ملحق می شوند و آن، زمانی است که اهل باطل به شک در می افتند و حلال کنندگان حرام الهی، مضمحل می شوند و اندکی از آن ها [مخالفان ]می مانند.
3. روایت دیگری از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) وجود دارد که تعدادی از مردان و زنان برگزیده هستند که با ظهور حضرت ولی عصر (علیه السّلام)، همراه با حضرت عیسی (علیه السّلام) به زمین می آیند:
ینزل عیسی بن مریم علی ثمانمائة رجل و اربعمائة امرأة خیار من علی الارض و أصلح من مضی(3)؛
عیسی بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهار صد زن از بهترین و شایسته ترین افراد روی زمین، فرود خواهد آمد.
در این که این مردان و زنان از امّت های پیشین هستند یا از امّت اسلامی و یا از دوران های مختلف، پرسش هایی است که این حدیث درباره آن ها چیزی نمی گوید.

۲۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۴۴
پژوهش حوزه

توضیح مترجم: تاکنون مقالاتی در این سایت در تأیید علمی تکامل منتشر گردیده است. بی طرفی علمی ایجاب می‌کند مقالات مربوط به تکذیب علمی این نظریه، مانند مقاله‌ی زیر، نیز منتشر شوند.
نظریه‌ی تکامل در این روزها با وجود اکتشافات بیشتر و بیشتری که به سادگی پیچیدگی‌های شگفت انگیز موجودات زنده را به نمایش می‌گذارند با اشکال توسط دانشمندان پذیرفته می‌شود. از این رو نظریه‌ای بدون وجود شاهد و مدرک تنها یک نظریه باقی می‌ماند و چیزی نیست که بتوان بر آن تکیه نمود؛ نقطه، تمام.

۱۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۲۹
پژوهش حوزه

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از شبستان، قوانینی که خداوند در دین اسلام به آنها امر فرموده است هر کدام دارای علت‌ها ی متفاوتی است که شاید بسیاری از انسان‌ها از آنها بی‌خبر باشند و به همین دلیل کورکورانه به مخالفت با آنها بپردازند، به عنوان مثال یکی از مسایلی که خداوند در قرآن بر آن تأکید کرده حرام بودن گوشت خوک برای مسلمانان می‌باشد که متأسفانه به دلیل بی‌اطلاعی و ناآگاهی غیر مسلمانان از دلایل این حکم استفاده از گوشت خوک در میان آنها امری بدیهی است اما با دلایل علمی می‌توان ثابت کرد که خوردن گوشت خوک می‌تواند چه تأثیرات منفی بر روی بدن انسان داشته باشد.

گوشت خوک باعث بروز انواع بیماری‌ها در انسان می‌شود که یکی از علت‌های آن وجود نوعی کرم به تنیا سولیوم در گوشت خوک است که خطرناک‌ترین کرم برای بدن انسان می‌باشد. این کرم در روده انسان مخفی می‌شود و تخم‌های آن که وارد جریان خون می‌شوند می‌توانند همه ارگان‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهند.

تخم‌های این کرم در صورت ورود به مغز موجب از دست رفتن حافظه، در صورت ورود به قلب موجب حمله قلبی، در صورت ورود به چشم موجب کوری و در صورت ورود به کبد موجب اختلال در کار این عضو از بدن می‌شود.

یک فرضیه غلطی که در میان عامه مردم وجود دارد این است که در صورتی که گوشت خوک خوب پخته شود این نوع کرم‌ها از بین می‌روند اما نتایج یک تحقیق علمی در آمریکا نشان می‌دهد که از هر 24 نفری که از بیماری‌های حاصل از خوردن گوشت خوک رنج می‌برند 22 نفر بخوبی این گوشت را پخته بودند و این نشان می‌دهد که کرم‌های موجود در گوشت خوک در درجه حرارت معمول پخت کشته نمی‌شوند.

علاوه بر این ساختار بدنی خوک دارای ماهیچه بسیار کم می‌باشد و بیشتر بدن آن را چربی تشکیل می‌دهد. وقتی گوشت خوک خورده می‌شود این چربی در رگ‌های بدن انسان ته‌نشین می‌شود و می‌تواند باعث فشار خون بالا و حمله قلبی شود، به همین دلیل تعجب‌آور نیست که بیش از 50 درصد آمریکایی‌ها از فشار خون بالا رنج می‌برند.

همچنین خوک یکی از کثیف‌ترین و آلوده‌ترین حیوانات روی زمین است. خوک بر روی فضولات خود و یا حیوانا ت دیگر زندگی کرده و از آنها تناول می‌کند.

فضولات انسان‌ها در برخی از روستاهایی که مردم داری سرویس‌های بهداشتی نیستند توسط خوک‌ها از سطح زمین پاک می‌شود.

حتی اگر خوک‌ها در محیط‌های بسیار تمیز و پاکیزه آن‌طور که در استرالیا مرسوم است نگاه داشته شوند از فضولات بدن خود و یا خوک‌های دیگر استفاده می‌کنند پس هر چقدر هم که شما از نگه داشتن آنها در محیط‌های تمیز بکوشید باز هم آنها بخاطر ماهیت کثیف بودن خود نمی‌توانند خودشان را از آلودگی حفظ کنند.
۱۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۲۱
پژوهش حوزه
به گزارش جهان، چهارم اسفند سال ۸۸ سربازان گمنام امام زمان (عج) در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی هواپیمای حامل فرمانده جنایت تاسوکی را دستگیر کردند و این اقدام مهم وزارت اطلاعات در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت. عملیاتی که وزیر سابق اطلاعات پس از ۵۰ ماه و در اولین گفت‌و‌گوی تفصیلی خود به بیان ناگفته‌هایی از آن پرداخت. 

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی به دور از هر تکبری در گفت‌وگو با فارس به تشریح این عملیات پرداخت، اقدامی که به عقیده بسیاری از کارشناسان نظامی خارق‌العاده بود، پروژه‌ای که به مدد یک زیارت عاشورا تمام سرویس‌های اطلاعاتی – امنیتی را شوکه کرد و می‌توان گفت تاکنون باوجود تلاش‌های فراوان سرویس‌های اطلاعاتی دنیا هنوز مشابه‌ای برای آن تعریف نشده است.

مصلحی که سربازان گمنام امام زمان (عج) را با عشق، ایثار و از خودگذشتگی توصیف می‌کند، درباره «دستگیری ریگی در آسمان ایران» که به خبرسازترین اقدام وزارتش تبدیل شد، می‌گوید: « ریگی خودش اصلا باور نمی‌کرد که هواپیما در هرمزگان به زمین نشسته است.»

دستگیری عبدالمالک ریگی، پروژه الماس فریب، رهاسازی دیپلمات گروگان گرفته شده در پاکستان، دستگیری همزمان ۱۵ جاسوس موساد، دستگیری اعضای تیم ترور دانشمندان هسته‌ای و... برخی از اقدامات بزرگی است که تحت نظارت وی سربازان گمنام امام زمان (عج) با موفقیت به سرانجام رساند.
۱۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۳۵
پژوهش حوزه